NEWSLETTER FROM DR. BEN YELLEN
Brawley, Calif.
April 25, 1968

F.D. SCHURZ-DISGRACE

O FREEAES PRESS

#ranklin Dunn Schurz is the publisher of the South Bend, Indiana
TRIBUNE which has a circulation of 115,000, The TRIBUNE is in the
second rank when compared to theclrculation of newspapers in big citiles
like Chicago. Northern Indiana and Southern Michigan get the TRIBUNE.

But i's+ De Schurz and his group also own a chain of newspapers, the
DAILY NEWS, Indio, Calif. (Coachella Valley of Riverside County), the
BRAWLEY NEWS, Brawley, Calif. and POST-PRESS, El1 Centro, Calif. All
these newspapers are in a very long valley which is about 150 miles
in length. The Southern portion of the Valley 1is in Imperial County
which adjoins Mexico and is called Imperial Valley. The El1 Centro
and Brawley newspapers are here. The Northern portion of the Valley
is called Coachella Valley and is located in Riverside County and
the Indio paper is there. These are the only daily locally printed paperx

This Newsletter tells the story how Franklin D. Schurz and his
PRESS PROSTITUTES aid and abet the big ranch interests in swindling
the 100,000 people living in these areas out of 325 millions yearly
( »14.millions in an electricity racket and 311 millions in property
taxes by means of fake low assessments on the big ranches ).

Now do not get the idea that F.D. Schurz (no descendant of the
famous editor Carl Schurz who would turn over in his grave at the
dirty work of F.D. the PUBLISHER PROSTITUTE) is a small town editor-
publisher operating on a shoestring who is forced by financial clrcum-
stances to bow to the dictates of the big ranch interests.

Franklin Schurz got his A.B. and Master of Business Administration
at Harvard Unliversity. He 1ls a past President of the Inland Press
Association. He is a member of the American Soclety of Newspaper
Editors and a member of the American Newspaper Publishers Association.
He holds the Presidency of the Board of Lay Trustees, Saint Mary's
College, South Bend, Indiana; he is on some sort of visiting committee
to Notre Dame University. He even fooled the University of Minnesota
into awarding him the "Award for Distingulshed Service to Journalism"
in 1959,

All thls history of Schurz is glven so that you will learn how
the socalled big men in the newspaper business give a lot of lip ser-
vice to a FREE PRESS but their actions are entirely dlfferent.

F.Ds Schurz is on the executive committee of the Associated Press.
Yet when letters to the Board of Directors of the Assoc. Press in
New York and also to the various Directors all over the U.S5., tell how
Schurz the PROSTITUTE keeps a "blackout" and "curtain of silence” on
the ,25 millions yearly swindle, these other socalled big men in
Journalism DO NOTHING.

If you write to the Assoc. Press office at 50 Rockefeller Flaza,
New York, you cet a pamphlet entitled "TRUTH IS OUR BUSINESS" by Paul
Miller who is President of the Assoc. Press. The bylaws of the Assoc.
Press state that it is entitled to use the contents of the newspapers
belonging to it. How can the Associated Press print the truth if it
does nothing about complaints that its members and particularly F.D.
Schurz is manipulating the news and running "blackouts"? It so happens
that the South Bend Tribune uvses the Associated Press. The chaln
of newspapers in California belongling to the Schurz group is a member



of the United Press International. The U.P.I. is a competitor of
the A.P. and operates under the sume rules by which it is entitled to
use“the contents of the newspapers of its members’.

The previous publisher was_Virgil Pinkley and-he was alSO a
PUBLISHER PROSTITUTE. Pinkley had been manager of the United Press :
office in London during the World War II. Then he was publisher-editor
of the Los Angeles Mirror for several years. The Mirror was the
afternoon sister paper of the LOS ANGELES TIMES. Pinkley also aided
and abetted the big ranch interests in the very same 25 millions
yearly swindle by manipulating the news and keeping a "Curtaln of.
Silence" so that the residents would be brainwashed. As a matter of
fact the Pinkley group and the Schurz group were for a period of about
3 years partners in this 3 paper chain.

Repeatedly every few months, the Associated Press, the United
Press International, the American Newspaper Publishers Association,
and the American Society of Newspaper Editors will attack the Federal
Government for "manipulating the news" or "hiding the news"..

For instance the Los Angeles Times of April 18, 1968 part I, page
11, has an article via A.P. with the title,"CREDIBILITY GAP WIDER,
NEWSPAPER EDITORS SAY". This article tells of how the Freedom of Press
Committee of the American Society of Newspaper Editors accuses the
Johnson Administration of a "credibility gap”". In the past 3 months
these very same newspaper interests have accused the Bar Assoclations
of preventing Freedom of Press in relation to criminal trials.

The newspaper interests are qulick to accuse others of lnterfering
with the Freedom of the Press but they remain strangely silent when
their own people like Virgil Pinkley and Franklin D. Schurz, who are
no small town editors are accused of slaying the Free Press. They
make no investigation and they do not try to police their own member-
ship. That is why a Newsletter such as this is being sent all over
the U.S. to working newspapeirmen, news media, government officials,
and other intterested parties telling about F.D. SCHURZ, THE PUBLISHER

PROSTITUTE AND HIS COLLUSION WITH THE BIG RANCH INTERESTS.

‘Lack of space prevents a detailed analysis how the 411 millions
property tax swindle 1is perpetrated by the big ranch interests., But
the 14 millions electricity racket will be described. The Imperial
Irrigation District sells both irrigation water and electricity. It
is a public agency but in fact is controlled by the big ranchers. So
it sells the irrigation water to the big ranches at 1/4 the correct .
price. To make up for the tremendous losses on the irrigation water
sales, it charges the 100,000 residents of Imperial and Coachella
Valleys 3 times the correct price for electricity so that it swindles
homeowners, merchants, businessmen, hotel owners, motel owners, etc.
out of ,14 millions yearly.

The bilg ranchers of Imperial & Coachella Valleys receive about

#15 millions in handouts from the Federal Government. These handouts
are disguised under names like "land diversion"”, "price supports”, etc.
When this 315 millions in handouts yearly 1s added to the yearly 25
millions in the swindles, it means that the big ranch interests profit
to the tune of 40 millions yearly. . The poor on welfare get only $5
millions yearly so you can see that the big farm interests get 8 times
more than the poor.

F.D.Schurz with his REPORTER PROSTITUTES will never print the
names of the big ranchers and the big handouts they receive. Instead
there is a flood of articles asserting that the poor are moochers and
do not want to work. There is a constant unemplyment here of 10% to
15% but Schurz will never print an in depth article telling how the
big ranchers use "green carders" who are Mexicans living in Mexico and
commute to work in the U.S. where they deprive farmworkers and non-farm-
workers who live in the U.S. from getting work.

In the April 9, 1968 Councilman election in Brawley where Dr. Yeller
was the only candidate running on a platform of reduction of electricity
rates, Schurz "blacked out" completely this platform. Schurz is no good



	m0193b002f001i010p001
	m0193b002f001i010p002

